O jul med din smerte

For meg har alltid jula vært noe å se fram til. Med tradisjoner, familie og god stemning har jula alltid vært et høydepunkt. I år synes jeg julaften kommer snikende på en stygg måte. For jeg vil ikke ha jul i år. Selvfølgelig vil jeg ikke det.

Familie. I jula samles familien. Det er tradisjon for veldig mange av oss. Men fra nå av vil aldri familien vår være samlet igjen, den vil alltid mangle en som skulle vært her. Så hvordan skal jeg noensinne kunne glede meg til jul igjen?

Nei, i år har jeg tvunget meg selv til å kjøpe juletre, pynte i huset og høre på julemusikk. Alt for å late som om jula fortsatt er noe positivt. Det har ikke fungert, julestemninga finnes ikke. Jeg er ikke engang ferdig med julegavene, for det å gå i de forferdelige pynta julebutikkene er bare vondt. Jeg prøver for din skyld og jeg er lei meg for at jeg ikke klarer det. Jeg plasserte julesløyfa di i toppen av treet, den gliter så fint i lyset fra stjerna.

jentene.JPG

Når vi mister noen blir jul en tid der sorg og savn forsterkes. Minner og alt vi skulle gjort gnager i sjela. “Dette skulle Enya vært med på, dette hadde Enya likt, vanligvis gjør Enya sånn”. Det er vondt. Du skulle vært her. Vi skulle kost oss sammen. Du skulle få det fine halsbåndet til jul, det jeg har hatt lyst til å kjøpe til deg så lenge. Nå skulle du få det.

I år tar jeg ikke julebilde, for det er bare helt feil å ta et bilde der du ikke er med. Så jeg bruker det fra i fjor.

O jul med din smerte, med sorg og med savn.

Jeg skulle ønske jeg kunne sove til neste år, droppe jula i år. Men jeg vil jo ikke gå inn i et nytt år heller, for det blir et år uten deg og det er for vondt til å takle. Jeg har ikke noe annet valg enn å presse meg gjennom disse dagene.

Jeg håper jeg en dag kan glede meg igjen. At jeg en dag kan tenke på gode juleminner med deg og smile av de. At jula kan bli en høytid der vi snakker om deg med glede i stemmen. I år er jeg bare for sint til det. For du skulle vært her og det er urettferdig at jeg ikke får gi deg juleklem. Jeg skulle ønske jeg kunne skrive noen vakre ord, noen inspirerende ord for andre som går gjennom det samme som meg. Noe om at i jula skal vi minnes våre kjære som har gått bort, og hvordan julestemning egentlig er et resultat av de fine minnene vi har skapt sammen med våre kjære i året som har gått. Men jeg klarer det ikke, for sannheten er jo enkel: Det er helt jævli å skulle klare seg uten deg! Herregud som jeg savner deg!

Leave a Reply

