Sjelebånd

Det sies at det ikke finnes noe sterkere bånd enn det som oppstår mellom en mor og hennes barn. Dette båndet er et blodsbånd, et bånd som sier at de to er en del av hverandre. Det finnes også en annen type bånd, et som gjør at det er mulig å være knyttet som mor og barn uten å være av samme kjøtt og blod. I min verden er dette båndet en stor del av livet. Vi kaller det sjelebånd.

Real friends can walk through fire without getting burned,
Not even death can do them part
Because the friendship is not in their bodies
It’s in their souls

For så heldig er jeg at jeg har vokst opp med både tobeinte og firbeinte søsken. Ja, jeg har til og med hatt fjærkledde og langørede bestevenner. Jeg vokste opp med “de tre store” som jeg liker å kalle dem. En katt, en hund og en hest. Doffen kom meg smilende i møte da jeg kom hjem fra barnehagen, barneskolen, ungdomsskolen, videregående, folkehøyskolen og universitetet. Med Bonnie gikk en drøm i oppfyllelse; min første hund, min firbeinte søster. Da jeg møtte Per var det ikke noe spørsmål; det var min hest, min helt spesielle følgesvenn og lærer. De tre store fikk jeg oppleve i mange år, de blei over gjennomsnittet gamle alle sammen. Du og jeg fikk bare 3 år sammen. Vårt bånd er allikevel helt unikt.

enya15.jpg

Det fine med sjelebånd er nemlig at det ikke handler om hvor lenge man kjenner hverandre, et sjelebånd er noe du har eller ikke har. Med deg og meg var det tydelig fra første møte; i et kull med helt fantastiske valper var du den eneste for meg. På en helt spesiell måte er du min datter. Andre har alltid kalt deg det. Du er barnebarnet til mamma og pappa, de har alltid blitt kalt bestemor og bestefar. Også der var det sjelebånd fra første stund. Du og Lykke var søstre, dere kunne ikke vært nærmere om dere så var fra samme kull. Du og Erik hadde noe helt fantastisk sammen, han var din store helt.

img_20140128_132737

Du, min helt spesielle Enya. Du er en jeg bare får oppleve en gang i livet. En hund, en datter, en engel som deg er “once in a lifetime”. Joda, jeg har mange andre engler rundt meg, og flere skal komme inn i livet mitt. Men du, Enya, du og jeg hadde noe helt spesielt. Vi HAR noe helt spesielt. For sjelvenner vet du, de skilles ikke ved døden. De fortsetter livet sammen i hver sin verden, men også i den samme.

Det trøster meg litt at du er der sammen med de tre store. Når jeg en dag klarer å kjempe meg ut av sjokket, gjennom sorgen og lære meg å leve med savnet, så tror jeg livet vil bli lettere bare ved tanken på at du aldri forlater meg. Livet blir lettere å leve fordi du venter på meg. Du er med meg. Vi er sammen.

 

Leave a Reply

